Documentaire Doula's van de Stad

De Doula’s van de stad - Documentaire

Stichting Vrouwenruimte de Kat en Stichting Prachtvrouw en een aantal andere vrouwenorganisaties uit Oost hebben samen gekeken naar de documentaire 'doula's van de stad'.

Vrouwen die zich dag en nacht inzetten voor de bewoners en dat met ontzettend veel betrokkenheid doen. Zonder de doula's zou er veel misgaan. Adelheid Roosen en Zina hebben een prachtig portret gemaakt van acht doula's, wat drijft hen en hoe zijn ze zo ver gekomen. Het mooie van de documentaire is dat het levensverhaal van deze vrouwen de basis is voor wat ze nu doen en ook sterk bij draagt aan hun motivatie. De doula's vertellen over hun moeilijke jeugd en wat er misging, dat is wel even slikken af en toe zo heftig. Aan het eind ligt de vraag op tafel wat ze zelf nodig hebben; waar heb jij nu behoefte aan? Er wordt lang nagedacht want alles zelf oplossen en vaak er alleen voorstaan dat zijn ze wel gewend. Maar nu voor jezelf iets vragen? Dat is nog wel even een uitdaging.

De documentaire is een aanrader en voor een grotere groep is een nabespreking mogelijk waarbij een van de doula's aanwezig is.

9 mei 2022

Antoinette Tanja